Thursday, September 30, 2010

Tutorial Membuat Entri Berkunci


Assalamualaikum

Saya baru belajar cara nak buat entri berkunci macam nurulism.com pernah buat. Hasilnya bukanlah 100% sama macam blog tu. Tapi, okay jugalah. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang cara nak buat entri berkunci, teruskan membaca.

Langkah-langkah

1. Sign in untuk buka halaman DASHBOARD. Pilih DESIGN seperti yang tertera di dalam gambar. Kemudian, klik EDIT HTML.


2. Lihat pada bahagian EDIT TEMPLATE, cari <head>. Tekan cntrl+F untuk memudahkan kerja.



2. Sila masukkan kod berikut di bawah <head>.

<script src='http://www.vincentcheung.ca/jsencryption/jsencryption.js' type='text/javascript'/>

3. Buka laman web JavaScript Encryption and Decryption 2.0. Ikut langkah-langkah yang diberikan dengan teliti.


1. Masukkan kata laluan yang dikehendaki di dalam ruangan Key.
Contohnya, spektrumcinta

2. Taip kandungan entri anda di dalam ruangan Plain Text.

3. Setelah selesai menaip, tekan Encrypt. Kemudian, teks seperti ini terhasil di ruangan Clipher Text. Tinggalkan bahagian ini.
4. Copy kod yang tertera di dalam ruangan HTML Code dan paste di new post anda.
Contoh entri berkunci yang saya hasilkan;


Tekan 'Show encrypted text'. Anda boleh masukkan kata laluan: spektrumcinta untuk melihat tulisan yang tersembunyi. Selamat mencuba.

Nota Pendek: Gambar-gambar di atas boleh dibesarkan dengan menekan pada gambar tersebut.



Tuesday, September 28, 2010

Undian untuk Video Klip Maher Zain

Assalamualaikum

Saya sangat teruja nak tulis tentang hal ni ;) Berbunga-bunga rasa dalam hati. Rasanya dah kembang setaman ni.

Maher Zain ada buat tinjauan kepada para peminat supaya pilih salah satu daripada tiga buah lagu yang dinyatakan di sini untuk dijadikan video klip.



Gambar ni kurang jelas, nak bagi ia nampak jelas. Klik pada gambar ni, ok?

Saya dengan penuh semangat pilih lagu Baraka Allahu Lakuma sebab bagi saya lagu ni unik. Ada doa untuk pengantin dalam lirik lagu ni. Sejak dengar lagu ni, saya dah mula hafal doa tersebut. Rasanya ni la satu-satunya lagu untuk pengantin yang disertakan bacaan doa. Di situlah nampak betapa uniknya lagu ni, kan? :)

Saingan kelihatan sengit. Nampaknya, ramai yang pilih Baraka Allahu Lakuma & For the Rest of My Life. Harap-harap lagu Baraka Allahu Lakuma ni terpilih untuk dibuat klip video. Amin.

Sunday, September 26, 2010

Puasa Qadha+Puasa Enam=Boleh/Tidak Boleh

Assalamualaikum

Berikutan persoalan rakan-rakan terhadap isu menggabungkan puasa qadha dan puasa enam hari di bulan Syawal. Di sini, saya nak kongsi nota tulisan Ustaz Zaharuddin. Harap dapat menjawab persoalan para pembaca.




Isu Gabung Puasa Sunat & Qadha

Oleh:
Zaharuddin Abd Rahman
http://www.zaharuddin.net/


Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang spesifik membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.

Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti’ itu dipersoalkan, iaitu :-

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid’ atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid’. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.

2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a’lam.

3. Tindakan A’isyah ra yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka ini lah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana aisyah tidak menggabungkannya) .

Aisyah menyebut :
كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان
Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya’ban” ( Riwayat Muslim, no 101)

4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam’ (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.
Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad ‘Aayish al-’Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awalwiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW
من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر
Ertinya: “Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)” (Riwayat Al-Bukhari, no 6502).

6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe’il madhi’ iaitu ‘past tense’ bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

7. Hujjah ulama yang mengharuskannya adalah hadith
” Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan.” (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)
Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).
Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh di buat sesuka hati di dalam ibadah.

Kesimpulan

Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini :
Elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal);

Pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai rukhsah “keringanan” bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.

Sekian
_________

*Tambahan

(Mazhab Syafie)
Niat puasa enam tidak boleh disekalikan dengan puasa qadha.
Imam as-Syafie di dalam kitab muktabarnya al-Umm ketika mensyarahkan bab 'Innamal a'malu binniat (setiap amalan dengan niat) menyebut hendaklah dibezakan ibadah puasa ramadhan, puasa nazar, puasa kafarat, puasa qadha' dan puasa tatawwu' (sunat).

Imam Jalaluddin as Syuyuti di dalam kitab al Isybah juga berpendapat demikian hendaklah diasingkan puasa Ramadhan, atau nazar atau puasa sunnat.

MANAKALA jawapan [Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/383] dalam masalah ini seperti berikut:

"Alhamdulillah. Tidak ada salahnya berpuasa Isnin-Khamis untuk mengqadha' puasa Ramadhan yang tertinggal, dengan syarat puasa dilakukan dengan niat mengqadha puasa...... Mudah-mudahan (moga2) anda mendapat 2 ganjaran sekali, ganjaran melakukan Qadha' dan ganjaran melakukan puasa sunat, dan fadhilat yang Allah berikan itu luas. Walaupun jika anda hanya mendapat ganjaran mengqadha' puasa, ia adalah memadai, kerana mengqadha' puasa adalah lebih mustahak dari melakukan puasa sunat. Akan tetapi jika kamu berniat melakukan puasa sunat dan tidak berniat melakukan qadha', maka kamu masih belum lagi memenuhi tuntutan kefarduan. Maka masih lagi wajib melakukan qadha' puasa Ramadhan. Wa Allahu 'alam dan selawat dan salam kepada Nabi Muhammad saw dan keluarganya."


AKAN TETAPI,
jika terdapat masa yang sangat pendek (takut tertinggal peluang menunaikan puasa 6), berbanding dengan puasa qadha' yang banyak; seperti didalam kes wanita yang panjang haidhnya, dibenarkan melakukan puasa enam hari didalam bulan Syawwal, dan kemudian mengqadha'nya sebelum menjelang Ramadhan yang akan datang. Syeikh Ibn Utsaimin mengatakan ini merupakan pandangan yang lebih kepada kebenaran.

[Sharh al-Mumthi' 6/448].

Berkenaan persoalan tentang mestikah puasa enam Syawwal itu BERTURUT-TURUT SELEPAS HARI RAYA ATAU TIDAK?
Jawapan Lajnah Fatwa Tetap Arab Saudi dalam persoalan ini seperti berikut:
“Tidak semestinya dia berpuasa terus selepas hari raya. Bahkan harus untuk dia memulakan sehari atau beberapa hari selepas hari raya. Samada dia hendak berpuasa bersambungan ataupun berpecah-pecah dalam bulan Syawwal. Ia berdasarkan apa yang mudah baginya. Perkara ini luas (pilihannya)”. (Fatawa al-Lajnah al-Daimah li al-Buhuth al-‘Ilmiyyah, 10/391).

Wallahualam.

Tuesday, September 21, 2010

Hari Ini Adalah Hari yang Sangat Indah!

Assalamualaikum

Hari ni hari pertama midterm xm. Sangatlah tak sabar nak tunggu hari Sabtu. Sehingga hari ini, hati saya masih tertinggal di Ipoh, yang pasti di rumah. Bukan rumah orang lain, tapi rumah saya sendiri.

Usai menjawab soalan exam terakhir, saya luangkan masa dengan Lina & Wahida. Kitorang buat ulangkaji bersama-sama sementara menanti jam 5.30pm. Jam 5.30pm tu sangat bermakna sebab bas tiba pada jam itu. Bab balik, nombor satu. Tapi, mestilah camtu kan? Siapa yang tak suka balik? Anda pun suka kan?

Masa turun dari bas, saya rasa semacam dengan kawan-kawan rumah saya. Kelakuan mereka berbeza daripada biasa. Macam ada sesuatu perkara yang disembunyikan daripada saya. Walaupun rasa dipinggirkan, buat biasa-biasa jelah. Malas nak ambil hati. Saya & Ecah naik ke rumah, yang lain pergi OTK.

Masa duduk di depan laptop, Wanie panggil masuk bilik. Katanya nak tanya sesuatu. Pasal Deqya. Kebetulan Deqya tengah baring di dalam bilik. Oh, itu suatu taktik!

Tiba-tiba.. lampu terpadam, dan berkumandang lagu "Happy Birthday to You.. Happy Birthday to You.. Happy Birthday to Fairuz.. Happy Birthday to You.." Di depan saya ada kek sebiji.

Masya-Allah, tak sangka ada sambutan hari lahir saya buat kali kedua. Ingatkan diorang memang takde nak buat sambutan untuk saya. Rupa-rupanya mereka menanti masa yang sesuai. Terima kasih, housemates sekalian. Ecah, Ila, Yana, Quya, Deqya, Scha & Wanie, sayang korang semua tau!



Alhamdulillah, ini rezeki namanya ^_^
 
Spektrum Cinta © 2008 ♥ Template by B.K